Scenariul este elementul fundamental pe care se bazează un film, iar fiecare element care alcătuieşte un scenariu (personaje, plot, dialog sau context) este important, în felul lui. Cu toate acestea, la baza acestei construcţii narative se află, ca la orice construcţie, piatra de temelie. Pentru scenariu, aceasta este reprezentată de mesaj. Componentă crucială a scenariului, mesajul este elementul de forţă prin care povestea poate să existe şi să se desfăşoare.
În acest articol, o să explorăm de ce este important mesajul şi cum poate fi el construit.
Ca să înţelegem conceptul de mesaj, este important să ne uităm la schema comunicării. În esenţă, filmul este o modalitate de comunicare prin care unul sau mai mulţi cineaşti doresc să transmită un mesaj către publicul din cinematografe sau din faţa televizoarelor.
Astfel, aşa cum se poate vedea în schema de mai sus, emiţătorul este creatorul filmului – fie el scenarist, regizor sau producător. Creatorul filmului codează mesajul sub forma filmului. Dacă este scenarist, atunci mesajul este codat sub forma scenariului, dacă este regizor, atunci mesajul este codat sub forma decupajului regizoral, pe scurt emiţătorul se regăseşte în creatorul de film.
Dacă mesajul este clar şi transmis cum trebuie, atunci el va fi receptat de către public fără prea multe obstacole. Ce înseamnă “mesaj transmis cum trebuie”? Din punctul meu de vedere, un mesaj transmis cum trebuie este atunci când fiecare profesionist care lucrează la un film îşi face treaba în mod corect. Dacă scenaristul spune povestea folosind o structură narativă în mod corect, el va reuşi să transmită eficient mesajul către public. Dacă un regizor ştie cum să transforme textul în imagini, decupează corect şi colaborează eficient cu toate departamentele, mesajul din scenariu va fi receptat cum se cuvine de către spectatori.
În schemă observăm şi feedbackul, dar acesta nu va veni neapărat direct de la receptor (în cazul unui film – publicul), ci prin diferite canale de comunicare: cronici de film, articole de blog, comentarii în social media, etc.
Primul pas în construcţia unui scenariu de film este mesajul.
Înainte de a se apuca de lucru la scenariu, un cineast trebuie să se decidă ce vrea să spună în filmul lui. Ce vrea să transmită el cu această poveste? Dacă acest mesaj poate fi rezumat într-o frază, atunci scenaristul se află pe calea cea bună. De exemplu, mesajul filmului “Închisoarea îngerilor” (Shawshank Redemption) este că speranţa poate ajuta oamenii să depăşească chiar şi cele mai dificile circumstanţe. Filmul urmăreşte povestea unui bărbat care este întemniţat pe nedrept pentru o crimă pe care nu a comis-o şi ne arată drumul său în tentativa de a găsi speranţă şi izbăvire.
Mesajul devine fundamentul pe care se va construi întreaga poveste. Astfel, scenaristul va avea o direcţie clară şi va şti mereu care este obiectivul acelui scenariu. Fără un mesaj clar, scenariul îşi poate pierde direcţia, iar produsul final poate să nu aibă coerenţă
În al doilea rând, mesajul unui scenariu oferă publicului ceva memorabil, cu care poate pleca din sala de cinema. Un film de impact îşi marchează spectatorii, iar acest lucru se face prin mesaj. Fie că este vorba de un mesaj despre iubire, prietenie, familie, politică sau alt subiect, publicul rămâne cu un mesaj la care va reflecta chiar şi după ce filmul se va fi terminat. Un mesaj puternic poate inspira, educa sau chiar schimba felul în care oamenii privesc lumea.
Nu trebuie neglijat şi faptul că mesajul este important pentru marketing şi distribuţie. Înainte ca filmul să-şi aibă premiera pe ecrane, este important ca echipele de promovare şi vânzare să înţeleagă mesajul acestuia. Astfel, echipa de marketing va putea crea o campanie de comunicare ce va putea comunica eficient mesajul filmului către publicul ţintă. Prin înţelegerea mesajului filmului, un profesionist din domeniul marketingului va şti să promoveze filmul către anumite grupuri sau părţi ale societăţii care au un interes în mesajul filmului. De exemplu, un film care are un mesaj despre problematica toleranţei faţă de minorităţi va putea fi marketat către publicul interesat de acest subiect, sau chiar către respectivele minorităţi.
Nu în ultimul rând, mesajul filmului este important pentru un film care îşi propune să rămână în memoria spectatorilor. Idealul suprem al oricărui cineast este acela de a realiza un film care să treacă cea mai dificilă probă: cea a timpului. Mesajul filmului poate fi o armă puternică în acest sens, deoarece poate inspira oamenii să acţioneze într-o direcţie sau să contribuie la schimbarea lumii într-un loc mai bun. Un film cu un mesaj de impact poate deveni un reper cultural, poate stârni dezbateri sau discuţii mulţi ani după ce a avut premiera pe marile ecrane.
Aşadar, dacă te gândeşti la un film care ţi-a rămas în minte, care ar fi mesajul lui? Lasă-mi respectivul mesaj în comentarii şi haide să vedem dacă şi tu consideri că mesajul este elementul fundamental pe care se construieşte un scenariu de film… sau o poveste în general.